woensdag 12 november 2014

Tekenlesje: druktechniek.

Lesgeven aan kleuters is niet altijd evident. Ik poog toch altijd om in mijn lessen wat nieuwe materialen en technieken uit te testen, al is dat niet altijd even makkelijk.
Om hen een druktechniek aan te leren had ik nog geen opdracht. Een lino snede maken is te moeilijk voor hen en ook te gevaarlijk met die mesjes. Een ets is ook te moeilijk dus bleef die techniek zo een beetje onaangeroerd.
Maar gelukkig is daar tegenwoordig pinterest. Daar zag ik een haalbare opdracht.
Ik probeerde hem vandaag even uit om te zien in hoeverre hij haalbaar is. 't Zal niet makkelijk worden maar ik ga het er op wagen.

De laatste maanden spaarde ik onze doosjes van onze burgers en ik had er nu eindelijk genoeg om elk kind van ééntje te voorzien. En nog 2 extra voor mij en Mare om een testversie te maken.

Snij eerst de bodem uit de doosjes:


Kras met een potlood een tekening:





Rol de inkt ( op waterbasis) uit met een rol en rol ze daarna uit op je tekening:


Het resultaat:


Benieuwd wat mijn tekenschoolkindjes er zullen van maken!
( Noot aan mezelf: denk er de volgende keer aan dat letters in spiegelbeeld zullen staan om een teleurgestelde dochter te vermijden)

1 opmerking:

  1. Ben ook benieuwd. Ik laat ze altijd met karton drukken, stukjes uitknippen en in verschillende kleuren over elkaar drukken

    BeantwoordenVerwijderen